שלום דליה,
בטיפול אצל קלינאית תקשורת, אנו מטפלים מעבר לשפה אך בהקשר הדוק, גם בשמירה על החוקים הפרגמטים.
למשל: האם קיימת היענות, יוזמה תקשורתית.
האם קיים שיתוף פעולה.
מה הן הכוונות התקשורתיות שהילד מבצע: בקשה/ שיתוף בחוויה/ האם הוא שואל שאלות הבהרה/ האם קיים רצף של תורות בדיאלוג ועל כמה מעגלי שיח הוא שומר.
האם הילד שומר על נושא? האם קיימת התחשבות בידע המאזין?(tom).
ואם קיים קושי אזי ילד שמשבש היגוי ,לא יתחשב באיך הוא נשמע מול אחרים.
אנו עובדים הרבה על הדדיות ברמות השונות שהיא זו שמאפשרת שיח שיהיה תקשורתי ולא רק דיבור שגם אם הוא תקין הוא לא לוקח בחשבון את בן השיח שלו.
כמו כן על עובדים על משחק משותף ,שמירה על חוקי משחק, התגמשות תוך כדי משחק, וראיית האחר גם במהלך המשחק.
דרך משחק ניתן לעבוד על אמפתיה ,על אסטרטגיות שונות שבאות לידי ביטוי גם באופן שפתי וגם באופן תקשורתי.
כמו בביטוי"אחרי המעשים נמשכים הלבבות " כך בטיפול הזה קיים קשר בין הביצועים והפעילות של הילד לבין הפנמת הבנת האחר ,הבנת התחושות של עצמי ושל האחר, עידוד שיח משותף וגם - לא פחות חשוב-הנאה ממנו.
בברכה אסתי
0528469288